Imieniny obchodzą:

Agaton, Ambroży, Marcin, Ninomysł.


Grecka przygoda uczniów z Teresina

Grupa uczniów wraz z opiekunami Zespołu Szkół im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Teresinie przebywała w Grecji, w ramach projektu „Mobilność międzynarodowa jako narzędzie rozwijania kompetencji kluczowych w kształceniu zawodowym”. Jest on realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Właśnie podzielili się z nami relacją ze swojej greckiej przygody. Zatem czytajmy:

245799664_3207800992789615_3674323788001309334_n 246237410_3207801102789604_8147302515147738482_n 245796164_3207801119456269_7691608106978312686_n

W niedzielę, 26 września (przed świtem) siedemnaścioro uczniów naszej szkoły oraz dwoje opiekunów wyruszyło w podróż autokarową do Grecji. Przejazd trwał ponad dobę i w poniedziałek przed południem szczęśliwie (choć bardzo zmęczeni) dotarliśmy do miejsca zakwaterowania, czyli do hotelu Evilion Sea & Sun w Nei Pori.

 

Po zakwaterowaniu przyszedł czas na wstępne zapoznanie się z najbliższą okolicą. Po obiedzie skorzystaliśmy z uroków pogody i zażyliśmy kąpieli morskiej i słonecznej.

 

Nazajutrz, czekała nas już praca. Przed południem odbyło się spotkanie uczniów z panią odpowiedzialną za realizację projektu. Uczniowie zostali podzieleni na grupy i zapoznani z zasadami tworzenia strony internetowej o logistyce. Przedstawiono im również techniki zachęcania użytkowników Internetu do odwiedzenia konkretnej strony. Dalsza część zajęć to już początek realizacji zadań projektowych.

 

Popołudnie to wizyta w szkole Platon School w Katerini. Po powitaniu wszystkich uczestników z różnych szkół, gospodarze przedstawili ogólną charakterystykę swojej placówki, a następnie przejęli opiekę nad poszczególnymi grupami uczniów. W obszernym pomieszczeniu biblioteki i czytelni nasi uczniowie mieli możliwość poznania historii starożytnej Grecji i mitologii greckiej. Po rozgrzewce umysłowej przyszedł czas na relaks – dalsza faza pobytu to gry terenowe na boisku oraz nauka dawnych tańców greckich (po wstępnym treningu próba z podkładem muzycznym).

 

W środę, przed południem odwiedziliśmy magazyn PITSAS S.A LOGISTICS. Jest to firma rodzinna, założona w 1973 roku i przekazywana z pokolenia na pokolenie. Zajmuje się zaopatrywaniem lokalnych supermarketów w produkty spożywcze, chemii gospodarczej oraz artykuły gospodarstwa domowego. Większość produktów pochodzi z Grecji, ale można spotkać także pochodzące z innych krajów m.in. z Holandii i z Polski. Zmagazynowane produkty ułożone są na trzypoziomowych regałach, a do obsługi jest wykorzystywany system WMS. Po południu pojechaliśmy do odległego kilka kilometrów miasta Platamonas. Nastąpił podział uczniów na cztery grupy i przydział każdej z nich dziesięciu zadań gry terenowej. Należało m.in. znaleźć ciekawe miejsca, przeprowadzić wywiady na temat miasta i portu, zaśpiewać hymn grecki i zatańczyć Greka Zorbę.

246387869_3207801176122930_2727359267279956080_n 245792628_3207801559456225_7097537943239284132_n 245816312_3207801656122882_8662072920894863794_n

Czwartek rozpoczął się czasem wolnym, który wykorzystaliśmy na trening piłki siatkowej na plaży. Później spotkaliśmy się z p. Danusią, która podała zasady prezentowania swojej osoby przed publicznością. Po pogadance nastąpił czas próby – wszyscy po kolei przedstawialiśmy się oraz braliśmy udział w krótkich scenkach z życia codziennego (wszystko po angielsku). Po południu uczestniczyliśmy w wykładzie poświęconym geografii Grecji. Dzięki temu mieliśmy możliwość pogłębienia wiedzy o tym pięknym kraju. Później nastąpiło praktyczne poznawanie okolicy – pojechaliśmy do Starego Pantaleimonu. Ta dwustuletnia wioska, położona na wysokości ok. 450 m n.p.m., zachwyca piękną cerkwią, domami pamiętającymi panowanie tureckie oraz różnorodną i pachnącą roślinnością. W głębokiej ciszy można było podziwiać zachowane uliczki i domostwa oraz cieszyć się widokiem gór, morza i miejscowości nadmorskich (to wszystko w jednym miejscu – u nas nie jest to możliwe). W okolicznych sklepikach można było zamienić euro na pamiątki.

 

Piątkowe przedpołudnie to wizyta w lokalnej winiarni. Właściciele zapoznali nas z procesem produkcyjnym i systemem dystrybucji swoich wyrobów. Popołudnie rozpoczęliśmy od realizacji zadań projektowych w hotelowej sali konferencyjnej. Dzień zakończyliśmy wyjazdem do zamku w Platamonas.

 

Sobota upłynęła nam na zwiedzaniu Greckich Meteorów, czyli malowniczych skał z usytuowanymi na nich klasztorami. W drodze do tej pięknej krainy zatrzymaliśmy się w wytwórni ikon. Tam zapoznaliśmy się z procesem „pisania” ikon oraz mogliśmy zakupić pamiątki.

 

Dalszy etap naszej wycieczki to wizyta w jednym z sześciu aktywnych klasztorów (wcześniej było ich 24) oraz podziwianie innych. W niedzielę pojechaliśmy do drugiego co do wielkości miasta greckiego, czyli do Salonik. To ponadmilionowe miasto posiada bardzo bogatą historię i wiele cennych zabytków, które przeplatają się ze współczesną zabudową (na początku XX wieku ogromy pożar strawił większość miasta). Najbardziej rozpoznawalnym miejscem Salonik jest Biała Wieża i stojący nieopodal niej ogromny pomnik Aleksandra Wielkiego. W ich sąsiedztwie znajduje się kilkukilometrowy bulwar nadmorski.

 

Kolejna atrakcja naszego wyjazdu do Grecji to pobyt na wyspie Skiathos. Aby się na nią dostać, musieliśmy wcześnie wstać i dojechać autokarem do portu, skąd już dalej podróżowaliśmy statkiem. Pobyt na wyspie to w pierwszej części zwiedzanie starej części miasta, portu i muzeum, a następnie przepłynięcie do pięknej plaży. Pomimo jesieni mogliśmy opalać się, pływać oraz korzystać z innych wodnych atrakcji.

 

Wtorkowe przedpołudnie to praca nad projektem – przygotowania oraz spotkanie online z uczniami Platon School Ganochara. Atrakcją popołudnia był wyjazd do Litochoro nazywanego „greckim Zakopanem”. Po wyjściu z autokaru ruszyliśmy jednym ze szlaków turystycznych, biegnącym wzdłuż urokliwego wąwozu Enipeas. Wieczór to dyskoteka na plaży – wspólnie z sochaczewskim „Iwaszkiewiczem”.

 

W środę pojechaliśmy do Platon School w Ganachorze – z tą szkołą wspólnie uczestniczyliśmy w tym projekcie. Podczas przygotowanej wcześniej prezentacji mieliśmy możliwość zapoznać naszych greckich rówieśników z Polską, naszym regionem i szkołą. Uczestniczyliśmy również w krótkiej lekcji robotyki. Na koniec wszyscy otrzymaliśmy certyfikaty uczestnictwa w projekcie.

 

Pozostało jeszcze podsumowanie, pakowanie bagaży i powrót.

 

źródło: Zespołu Szkół im. Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Teresinie

Dodaj komentarz

KALENDARZ

grudzień 2023
P W Ś C P S N
« gru    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Gmina TERESIN – BIP

BIP Teresin

DODAJ OGŁOSZENIE DROBNE – MAX. 60 ZNAKÓW – ZA DARMO

Facebook